torstai 16. huhtikuuta 2020

Oppimistehtävä 1b




1b. Yritysten organisaatioiden tai järjestöjen sosiaalisen median käyttö


facebook-logo.jpg
Valitsin kolme lehteä: (British) Voguen, People Magazinen ja DailyMail Uk:n.

Aluksi oli hyvin vaikeaa löytää SnapChatista muuta kuin yksityisiä henkilöitä, mutta hetken sitä tutkittuani aloin löytää myös yrityksiä.
Toinen sosiaalisen median sovellukseni on Facebook ja sieltä löysinkin vaivatta vaikka kuinka monia yrityksiä.


Vogue:


Snapchat soveltuu Voguelle mielestäni melkein paremmin kuin perinteinen lehtiformaatti. Vogue jakaa tarinoissaan upeita pätkiä muotinäytöksistä ja musiikki tehostaa vaikutusta. Snapchatin menoon kuuluu, että videot ovat lyhyitä, mutta niitä voi olla useampi peräkkäin. Näin on myös Voguen tarinoissa, joissa on kyselyjä, lifestyle-vinkkejä ja esimerkiksi klippejä julkkiksista, jotka paljastavat käsilaukkujensa sisällön.


Facebookissa Voguen sivut ovat huomattavasti rauhallisemmat. Facebookin sovellus on mielestäni helpompi ja selkeämpi käyttää. Sieltä löytyvät samat videot ja kuvat kuin Snapchatin puolelta. Erona on se, että hieman pidemmät videot rullaavat itsestään alusta loppuun. Snapchatissa video etenee seuraavaan klippiin vasta kun käyttäjä painaa ruutua.
Facebookissa on myös kommentointimahdollisuus, jota ihmiset käyttävät. Facebook sisältää myös paljon kuvia, joita voi selailla. 
Kun ottaa huomioon mikä Vogue on sanoisin, että Snapchat on ehdottomasti heidän brändilleen parempi vaihtoehto.



People:

People räjähtää pinkeillä kirjaimilla suoraan käyttäjän naamalle kun sivu aukeaa Snapchatissa. Tarinoissa on lyhyitä videoklippejä ja pätkiä artikkeleista. Myös People tarjoaa käyttäjälle kyselyitä ja pidempiä artikkeleita. Taustalla soi musiikkia.

Facebookissa ilme on enemmän aikakausilehden tyyliä. Kuvat ja videot ovat tutulla paikallaan ja käyttö on helppoa. Artikkeleita klikkaamalla ajautuu lehden nettisivuille lukemaan.


DailyMail:

Dailymail luottaa vetäviin otsikoihin myös sovelluksissaan. Snapchat aukeaa tarinaosioon, jossa kankut vilisevät ja ajankohtaiset sanat kuten virus ja bipolar vallitsevat. Jälleen kerran Snapchat toimii alustana erinomaisesti tälläiselle klikkiuutisoinnille. Artikkeleissa ei ole asiaa lehtipalstaa täyttämään, mutta muutaman minuutin snäppinä homma toimii erittäin hyvin. Kuvissa ei ole säästelty ja myös videoklipit mm. Italian korona-osastoilta tuovat kokemuksen iholle.

Facebook yllättää isoilla "Breaking news" otsakkeillaan. Käyttäjälle tulee olo, että nyt ollaan uutistoimituksen ytimessä ja todella ajan hermolla. Tämä oli yllättävää, sillä kahden muun lehden tapauksessa Facebook on ollut se tylsempi vaihtoehto. Kuvia ja videoita löytyy mukavasti.


Yhteenvetona voisin todeta, että Snapchat syöttää käyttäjälleen valmiiksi maustettua ja pureskeltua sisältöä kun taas Facebook on jotenkin neutraalimpi ja hitaampi vaihtoehto. Snapchat tulee iholle kun uudet tarinat aukeavat ilman sen suurempaa valintaa tai varoitusta käyttäjän hipaistua näyttöä vasemmalle. Käyttäjä ei tiedä mitä seuraavaksi tulee ja kun ruutuun aukeaa Kim Kardashianin takapuoli lähikuvassa, kokeneinkin somekäyttäjä saattaa hätkähtää.  
Facebookista on myös helpompi etsiä tietoja yrityksestä tai vaikkapa jotain tiettyä kuvaa kuin Snapchatista. Facebookissa on myös esimerkiksi yhteystiedot selkeästi ja helposti saatavilla.












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti