keskiviikko 15. huhtikuuta 2020

Oppimistehtävä 1a

1a. Sosiaalisen median sovellukset ja palvelut

Käytän paljon sosiaalisen median sovelluksia, mutta enimmäkseen vain luen niitä. Kirjoitan itse harvemmin niihin, sillä koen ne kiusallisen julkisiksi. Esimerkiksi Twitteriä luen päivittän ja Instagramista katselen kuvia ja videoita. Facebook on ollut käytössä jo pitkään ja se onkin minulle kenties tutuin näistä sovelluksista. Muita mainitakseni Youtube ja Wikipedia ovat myös päivittäin käytössä.
Olen usein miettinyt, miksi työnantajani Islab (Itä-Suomen laboratorioliikelaitos) ei ole esimerkiksi Facebookissa. Olisi todella tärkeää saada somenäkyvyyttä, sillä nuoret opiskelujaan aloittavat ihmiset tavoittaisi helposti sitä kautta. Islabilla voisi olla oma sivu, missä esiteltäisiin niin liikelaitosta kuin toiminta-alue Itä-Suomea. Sivuilla voisi olla linkki ohjekirjaamme ja muita linkkejä esim. omakantaan (tuloksien katsomista varten) ja nettisivuillemme, joilla kerrotaan esimerkiksi yleisimpiä ohjeita laboratoriotutkimuksiin valmistautumiseen. Sivustolle voisi myös valita kuvia eri toimipisteistä: niin näytteenotto- kuin analyysipuolelta.

Päätin tutustua Snapchat-sovellukseen, koska lapseni käyttää sitä ja se vaikuttaa olevan suosittu nuorison keskuudessa.
SnapChatia voisimme hyödyntää omalla alallani (laboratorio) niin, että loisimme julkisen profiilin, jota hallinnoisi yksi tai muutama työntekijä. Profiili voisi julkaista lyhyitä, tarkoin harkittuja pätkiä, joissa esiteltäisiin työskentelyä laboratoriossa My Story-osioissa, joka on julkinen. Snäpit olisivat rentoja ja hauskoja, mutta niihin voisi myös ujuttaa tietoa.

Tietosuoja ja liikesalaisuus-asiat olisivat tietenkin etusijalla, mutta uskon että snäpeistä tulisi silti mielenkiintoisia ja ne lisäisivät nuorten tietämystä alasta. Laboratorioala on melko huonosti tunnettu. Kaikki tietävät mitä sairaanhoitajat ja lääkärit tekevät, mutta etenkin televisiosarjat kuten House tekevät hallaa alalle: laboratoriohoitajia ei koskaan näytetä vaan lääkärit tekevät labratyöt.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti